Susu Formula Naik Harga?

Susu formula naik harga, apa patut saya buat?
Berjimat? Kurangkan skop bancuhan susu kepada anak?
Apa kesan tumbesaran kepada anak sekiranya tidak minum ikut sukatan yang disarankan?
Apa alternatif kepada susu formula?
Susu ibu tak cukup?
Bagaimana banyakkan susu ibu?
Dah usaha macam-macam tapi susu masih tiada, apa perlu saya buat?
Cari ibu susuan, berapa perlu saya bayar?
Tenaga ibu susuan memerah susu, wajarkah kalau saya hadiahkan suplemen setiap bulan?


Susu formula NAIK HARGA?


Isu hari ni ialah SUSU FORMULA naik harga!
Ada yang kata ini semua impak dari GST (Government Service Tax) yang bakal dilaksanakan sepenuhnya 1 April 2015 nanti.
Ada yang kata ini agenda pembangkang.
Ada yang kata ini kedai yang sukahati nak naikkan harga.

Apa-apa pun, harga tetap akan naik.
Nilai matawang akan mengecil setiap hari.
Gaji yang anda dapat RM5000 tahun lepas tak akan nampak besar lagi pada tahun akan datang, biarlah increment sebanyak RM500 sekalipun!


Harga naik, apa perlu saya buat?


Jadi, apa harus saya buat bila SUSU FORMULA naik harga?
Bila dibincangkan di laman sosial, ada yang mula berkata, penjimatan susu kepada anak-anak adalah perlu. 
Astaghfirullahalazim!
Kadangkala saya hairan, kenapa kita perlu berkompromi dengan menyekat pemakanan anak-anak terutamanya bagi tumbesaran bayi di bawah 1 tahun?
Kenapa harus kita kurangkan skop sukatan susu walhal kita mampu beli smartphone dan juga beli rokok setiap hari?

Secara jujurnya, kali terakhir saya beli susu formula adalah pada tahun 2010.
Itupun hanya untuk menampung keperluan dalam tempoh 1 bulan sambil disulam dengan susu badan.
Walaupun selepas umur 1 tahun, anak-anak tidak semuanya minum susu badan lagi, saya hanya berikan mereka susu segar yang nyata lebih mudah dihadam, lebih mudah disediakan, lebih murah berbanding susu formula yang entah macam-macam iklan sogokkan tinggi DHA, tinggi kalsium dan sebagainya.
Anak-anak saya juga mendapat keperluan kalsium dan nutrien hariannya daripada pemakanan yang betul serta suplemen bagi melengkapi keperluan mineral mereka.

Bagi ibu-ibu yang dalam dilema menghadapi kenaikan harga ini, saya sarankan agar anda berusaha memberikan susu badan anda yang ternyata lebih baik daripada mana-mana jenama susu di dunia ini.
Pelbagai kaedah dan teknik yang mampu anda lakukan untuk memperbanyakkan susu badan serta menjayakan penyusuan buat yang tersayang.
InsyaAllah, dengan usaha dan teknik yang betul, anda akan berjaya menyusukan mereka sekurang-kurangnya selama 2 tahun ataupun paling tidak sehingga mereka berumur 1 tahun.

Punca susu merudum


Stress dengan kata-kata orang


Saya yakin musuh utama dalam misi penyusuan adalah keadaan ibu yang sering tertekan dengan kata-kata seperti;
  • Bayi sering menangis, tandanya dia lapar sebab susu badan tak mencukupi
  • Bayi tidur tak lena, tak kenyang sebab susu ibu tak cukup khasiat
  • Bayi tak berak, tanda bayi tidak dapat cukup makan
  • Puting buta, susu tak keluar
  • Payudara ibu kecil, susu tak ada
  • Keturunan ibu semuanya jenis tiada susu
  • Bayi kuning, susu ibu meninggikan lagi bacaan kuningnya
  • Bayi dalm NICU, ibu tak boleh beri susu badannya
Allahuakbar!
Allah telah menjadikan khasiat susu ibu ini sebaik-baik kejadian!
Tidak terfikirkah di benak anda, anak yang anda tatang selama 9 bulan dengan pelbagai kesukaran dan alahan ini, anda sumbat dengan susu formula yang kononnya mengandungi seribu khasiat?
Adakah ciptaan manusia itu lebih baik dari ciptaan Allah s.w.t. sendiri?
Saya tinggalkan ibu-ibu dengan persoalan ini supaya ibu-ibu boleh berfikir sejenak demi kebaikan anak anda.

Tak tahu kaedah penyusuan yang betul

Ya!
Saya akui bahawa saya adalah antara ibu-ibu yang tergolong dalam situasi begini di awal penyusuan dahulu.
Jangan risau, banyak lagi cara yang  boleh anda lakukan.

Saya sedia membantu.

CONVERSATION

0 comments: