TRAGEDI OKTOBER _ Bahagian 2

Bulan Oktober banyak kejadian yang berlaku.

Yang hebat. Yang indah. Yang sedih. Yang menyayat hati.

Oktober dan Saya


Sekadar rentetan kejadian di bulan Oktober, termasuk yang agak peribadi buat diri saya:
  • Promosi ESP Instant Protein Shaklee yang kedua kali dalam tahun ini
  • Promosi berganda MealShake Shaklee dan menyumbang kepada charity fund untuk setiap pembelian "Care For Our Children"
  • 24.10.1938 Bulan kelahiran arwah Abah
  • 29.10.2013 Bulan kelahiran Azalea, cinta hati saya 
  • Kisah kemalangan menyayat hati di Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Terowong Menora Kuala Kangsar
  • Kisah kemalangan pilu penunggang motosikal berkuasa besar di Lebuhraya Karak
  • Kejadian Puting Beliung di Kedah, Klang dan Landsprout di Bintulu
  • Penghujung Oktober saya terima pesanan dari Mama yang jauh di Glasgow melalui Whatsapp atau lebih sesuai saya katakan wasiat daripada Bonda tercinta

Yang agak peribadi buat saya, saya simpan dan saya tahu suatu hari nanti saya akan kembali dan membaca entri ini sambil diiringi titisan air mata. Biarkanlah.

Bersediakah kita?

Yang ingin saya tekankan di sini, sudahkah kita persiapkan diri kita dengan bencana seumpama ini?
Kita tidak akan tahu bagaimana, bila dan apa yang bakal terjadi.
Tetapi tidaklah menjadi suatu kesalahan untuk kita persiapkan diri bagi menghadapi hukum alam ini.

Ya! Allah telah menetapkan sebaik-baik kejadian, namun kita yang berilmu harus tahu bagaimana mengendalikan situasi yang tidak pernah kita ketahui tahap kerosakannya.

Apa Perlu Saya Buat?


Ingin saya kongsikan sedikit perbualan antara saya dan suami beberapa hari yang lalu.

Suami saya seorang lepasan graduan di Jepun, pernah mengalami dan merasai sendiri gegaran akibat gempa bumi, pernah merasai ribut salji serta banjir besar di beberapa kawasan yang pernah dilawati sepanjang tugasan beliau.

Sepanjang pengalaman beliau berada di negara orang, beliau berkata setiap rakyat dilengkapi ilmu untuk menghadapi bencana begini.

Contohnya;
  • di kawasan gempa bumi, struktur bangunan dibina boleh lentur sehingga beberapa darjah bagi mengelakkan runtuhan berlaku untuk gempa bumi di bawah skala Richter yang tertentu
  • di kawasan sering berlaku typhoon, landed property akan mempunyai bilik bawah tanah atau bilik kebal dan dilengkapi Survival Kit sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini.
  • kawasan yang sering dilanda ribut dan banjir, Survival Kit juga perlu sekiranya terputus hubungan dengan dunia luar dan kawasan sekeliling.

Tahukah Anda?


Di Malaysia juga terdapat beberapa gerakan atau persatuan ditubuhkan bagi membuat persiapan ini, antaranya Kelab FB Malaysian Preppers. Di dalam kelab tersebut turut diajar apakah Survival Kit yang perlu dan kelengkapan yang diperlukan untuk menghadapi bencana.


Apakah Survival Kit?


Survival Kit menurut Wikipedia adalah peralatan kecemasan dan keberlangsungan hidup yang diperlukan bagi membolehkan seseorang bertahan selama mungkin ketika dilanda bencana sehingga bantuan diperolehi.
These kits are designed specifically to be more easily carried by the individual in case alternate forms of transportation are unavailable or impossible to use.
These bags contain supplies such as food, water purification equipment, clothing, medical equipment, communications gear, and tools.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Survival Kit, sila klik di sini.



CONVERSATION

0 comments: